søndag 11. juli 2010

Visumsøknad = ferdig + mer

Puh, da var det ordnet! Tok ikke så lang tid når man først fikk satt i gang, selv om det var noen ting som tok lengre tid å fylle ut enn andre. I tillegg til å fylle ut alle arkene trengte man to passbilder av seg selv som ikke var eldre enn 6 måneder! Det hadde jeg jo ikke, men heldigvis tok det ikke lang tid fra jeg tok bildene til fotografen var ferdig.


Så her sto jeg da på postkontoret - ark og konvolutter om hverandre. Håper virkelig jeg fikk med alle de arkene jeg trengte til søknaden.
Samtidig fikk jeg sendt karakterskjemaet, en godkjennelse som gjør at STS kan legge ut bilder av meg på evt turer jeg drar på, samt to brev til inntakskontoret der jeg takker nei til skoleplassen for vg2.. Godt å få det unnagjort!

Resten av uka var veldig effektiv; bestilt Mac (!), søkt stipend, takket nei til skoleplass og hatt en liten avslutningsfest.
  • Fylle ut visumpapirene
  • Nytt pass
  • Nytt bankkort
  • Søke stipend
  • Avslutning med venner
  • Pakke
  • Finne velkomstgave til vertsfamilien
  • Kjøpe Mac (!)
  • Og andre småting
Da er seks av ni unnagjort! Velkomstgaven til familien har jeg tenkt litt på, men har ikke hatt så mange gode ideer. Men her om dagen la vertsfamilien min sin tidligere utvekslingselev (bodde der i år) meg til som venn på facebook, så har tenkt til å spørre han om han har noen ideer. Han sa forresten at han hadde hatt det kjempefint hos Mike og Tara (som de heter) og at jeg bare burde glede meg! Noe som var veldig betryggende.
Har kommet i kontakt med en norsk jente som også bodde i Prince George dette året, og som gikk på samme skole som meg. En ting jeg lurer veldig på er om hun fikk lov til å graduate, for det har jeg lyst til!

4 kommentarer:

I. Ebony sa...

Er det vg2 du skal gå i Canada?
Hvilken klasse på high school skal du gå? (viss du skal gå det...)
Og er du ikke veldig nervøs for å bo hos noen helt ukjente? Jeg vet jeg ville ha vært...

Hedda sa...

Mhm, det er vg2 :)
Jeg skal gå på high school, men hvilken klasse jeg kommer i vet jeg ikke enda. Men håper jeg kommer i 12 klasse for da kan jeg graduate og slikt :D
Både og. Jeg har desverre ikke fått snakket så mye med familien, men har i stede snakket med en tidligere utvekslingsstudent som har bodd hos samme familie som jeg skal til - og han sa at familien var helt super og jeg burde glede meg! Og det hjalp veldig, å få vite at jeg skal til en bra familie :)

Newfee sa...

Så fint! Hver gang jeg nevner for noen at jeg vil være utvekslingsstudent, får jeg høre alle disse historiene om studenter som har havnet i dårlige familier... Er glad du kommer til en bra en;)
Ser at du gleder deg mye, ser du teller ned og alt;)
Det er merkeli, jeg kjenner deg ikke i det hele, og vet ingenting om deg bortsett fra det som står på bloggen din, men jeg kjenner at jeg gleder meg på dine vegner... jeg kommer til å følge med, for det høres spennende ut.
Lykke til!!

Hedda sa...

Det er dumt du bare får høre historier om de som ender dårlig, fordi det er så mange andre som trives i familiene de kommer til og har et helt fantastisk år som utvekslingsstudenter :)
Hehe, ja, dumt det fortsatt er så lenge igjen, men det begynner å nærme seg ;D
Tusen takk, det var koselig sagt! Akkurat derfor jeg ville lage en blogg også - for å fortelle andre om hvordan jeg har det :)